Philip Bergendahl.

Att bli anställd handlar också om personlighet

Philip Bergendahl läste Europaprogrammet med inriktning företagsekonomi. I dag arbetar han som marknadskoordinator på Brother Sverige. Han tycker det är viktigt att du tänker utanför boxen och visar vem du är när du söker jobb.

Vad arbetar du med?

Jag arbetar som marknadskoordinator på Brother Sverige. Brother är ett globalt företag som tillverkar IT- och kontorsmaskiner. Min roll är väldigt bred med arbetsuppgifter som sträcker sig över både nationella gränser och avdelningsgränser. Mitt huvudsakliga ansvarsområde är Brother Sveriges externa kommunikation där vi arbetar med allt ifrån webbsida till sociala medier, nyhetsbrev och PR.

Vad gillar du mest med ditt jobb?

Att få vara en del av en stor global organisation med framåtsträvande visioner inom utveckling och hållbarhet. Det är också mycket spännande att få jobba nära kollegor på både nordisk och europeisk nivå. Branschen är utmanande och under ständig förändring och kräver hela tiden ett analytiskt och utmanande förhållningssätt, vilket är mycket givande. Mitt arbete innebär ett stort ansvar med en chans att kunna påverka på riktigt.

Av det du lärde dig under din utbildning, vad har du mest nytta av i ditt arbetsliv?

Jag fick med mig många konkreta kunskaper från både Europaprogrammet och från mina kurser inom företagsekonomi som jag har haft användning av i mitt praktiska arbete. Men det absolut viktigaste jag tar med mig från studierna är det analytiska förhållningssättet där jag lärde mig att kritiskt granska allt ifrån strukturer till arbetssätt. Europaprogrammets tvärvetenskapliga natur har också bidragit till att jag kan se på problem från fler perspektiv samtidigt, något som har resulterat i nya spännande lösningar på min arbetsplats.

Var det lätt eller svårt att få jobb efter examen?

Jag började söka jobb under våren 2022. Både jag och många av dem som jag studerade med uppfattade denna period som ganska ”trög” på arbetsmarknaden. Det krävdes många intervjuer och ännu fler ansökningar innan jag blev erbjuden en tillsvidareanställning.

Istället för att göra praktik valde jag att läsa en kandidattermin i marknadsföring, vilket gjorde det möjligt för mig att söka jobb inom just marknadsföring. Avsaknaden av praktik innebar dock att jag fick arbeta extra på deltid under studierna med arbetsuppgifter som skulle kunna gynna mig när det var dags att söka jobb.

Dina tre bästa jobbsökartips, vilka är det?

Mitt första tips är kopplat till just praktik och arbetslivserfarenhet. Många företag söker unga och drivna människor men vågar ibland inte chansa på dem som helt saknar relevant arbetslivserfarenhet. Jag vill därför slå ett slag för att göra praktik som en del av utbildningen, alternativt göra som jag och söka meriterande deltidstjänster som går att kombinera med studier.

Mitt andra tips är att söka brett. Inom ekonomi och marknadsföring finns det väldigt många olika tjänster och titlar. Som nyutexaminerad är det lätt att man blir för snäv i sin ansökningsprocess. Min uppfattning är att många tjänster ändå överlappar varandra och att man därför ska vidga sina vyer och vara öppen för möjligheter, även om de inte är en del av ens ursprungliga plan.

Mitt sista tips är att låta personligheten skina igenom i jobbansökningarna. I varje anställningsprocess kommer det finnas personer med snarlika kunskaper och utbildning som dig själv. I slutändan kommer arbetsgivaren att anställa den person som verkar bäst lämpad, både för arbetsuppgifterna och som framtida team-medlem. Låt personligheten skina igenom så sticker du snabbare ut från mängden!

FAKTARUTAN

Namn: Philip Bergendahl.

Ålder: 26.

Kommer från: Halmstad.

Yrkestitel: Marknadskoordinator.

Arbetsplats: Brother Sverige.

Utbildning: Europaprogrammet med inriktning företagsekonomi, samt fil.kand. i företagsekonomi.

Examensår: 2022.

Statsvetenskapliga institutionen