Nominera till Eva Wibergs stipendium

Publicerad

Nu är det dags att nominera till det nyinrättade ”Eva Wibergs stipendium” som är kopplat till Göteborgs universitets Studentfond. Den här fondens medel ska användas för att utveckla det studiesociala livet för universitetets studenter. Alla som har koppling till universitetet kan nominera.

Varje år ska ett eller flera stipendier, totalt 50 000 kronor, delas ut till organisationer eller individer ”som tagit förtjänstfulla initiativ och genomfört studiesociala aktiviteter för studenter vid Göteborgs universitet”. De initiativ som bidragit till inkluderande och enande av universitetets studenter samt samverkan med omgivande samhälle och näringsliv prioriteras.

Syftet med Studentfonden är att ge bättre förutsättningar för framgångsrika studier, bidra till god studenthälsa, stärka universitetsgemensam sammanhållning mellan olika studentgrupper, skapa gemenskap över utbildningsområden och öka attraktionskraften för både universitetet och staden Göteborg.

Studentfonden grundades våren 2023 av dåvarande rektor Eva Wiberg.

Nomineringar

Var och en med koppling till Göteborgs universitet har rätt att nominera mottagare. Nomineringen skickas till rektor@gu.se senast 31 mars. Ange ”Eva Wibergs stipendium för studentliv och samverkan” i ämnesraden.

Vid ansökan ska följande information framgå:

• Vem/vilka som nomineras, inklusive kontaktinformation
• Motivering
• Länkar med information om verksamheten, reportage och annat till stöd för nomineringen
• Eventuell motivering till vad ett stipendium skulle bidra till
• Namn och kontaktuppgifter till den som nominerar

Beslut

Inkomna ansökningar hanteras av beredningsgruppen för Göteborgs universitets Studentfond vid deras sammanträde i april. Där lägger beredningsgruppen fram förslag till mottagare av Eva Wibergs stipendium. Mottagare av stipendium meddelas efter rektorsbeslut, och delas ut i samband med Göteborgs universitets diplomeringsceremoni, 22 maj 2024.