Två lyssningstips

Halloj student! Visste du att Statsvetenskapliga institutionen ger ut två poddar: The QoG Podcast och Governance Uncovered.

The QoG podcast: Making sense of politics and governments all over the world

Det här är en podd från QoG-institutet, Quality of Government Institute. Där bedrivs forskning om orsaken till, och konsekvenserna av, korruption och samhällsstyrningens kvalitet. I den här poddserien diskuterar vi statsvetenskapliga frågor med välkända experter för att försöka förstå frågor som är kopplade till samhällsstyrning över hela världen. Värd för denna podd är Victor Lapuente, professor och lärare vid Statsvetenskapliga institutionen.

Lyssna

I det senaste avsnittet, avsnitt 12, pratar Victor Lapuente med Akshay Mangla, docent i international business vid University of Oxford. Akshay Mangla har nyss kommit ut med en bok som Victor Lapuente tycker att alla borde läsa: Making Bureaucracy Work: Norms, Education and Public Service Delivery in Rural India. Cambridge University Press.

Du hittar avsnitt 12, och alla tidigare avsnitt, på Acast.

Akshay Mangla: Making bureaucracy work in rural India

Governance Uncovered

Governance Uncovered är en podd från Institutet för samhällsstyrning och lokal utveckling (Governance and Local Development, GLD). GLD:s forskning fokuserar på att besvara en grundläggande fråga: varför kan vissa samhällen tillhandahålla säkra miljöer, bra utbildning, adekvat sjukvård och andra faktorer som uppmuntrar mänsklig utveckling, medan andra inte lyckas göra det? Deras månatliga podd bjuder in forskare och yrkesverksamma över hela världen att diskutera frågor som rör styrning och lokal utveckling. Värd för denna podd är Ellen Lust, professor vid Statsvetenskapliga institutionen.

Lyssna

Det senaste avsnittet The Civil War in Sudan: History and Current Political and Humanitarian Crises, och alla andra avsnitt finns att lyssna på på Acast.

Du kommer också åt dem via GLD:s hemsida:

Institutet för samhällsstyrning och lokal utveckling

Statsvetenskapliga institutionen