Länkstig

Under oktober och november ska alla studenter aktivera MFA för sitt Microsoftkonto - detta datum gäller för dig

Publicerad

Nu blir det obligatoriskt att använda multifaktorautentisering, MFA, när du loggar in i studentmejlen och de andra tjänsterna inom Microsoft 365.

MFA innebär att inloggning sker i två steg för att verifiera att det är rätt person som loggar in och skyddar därmed ditt konto från att bli hackat.

Deadline för att aktivera MFA är enligt följande schema:

• Humanistiska fakulteten, senast 18 oktober
  • Samhällsvetenskapliga fakulteten, senast 25 oktober
  • Handelshögskolan, senast 1 november
  • Utbildningsvetenskapliga fakulteten, senast 8 november
  • Naturvetenskapliga fakulteten, senast 15 november
  • Konstnärliga fakulteten samt IT-fakulteten, senast 22 november
  • Sahlgrenska akademin, senast 29 november

Observera att schemat gäller för alla registrerade vid respektive fakultet, oavsett om du bara läser en enstaka kurs vid fakulteten. Cirka en och en halv vecka innan sista datum kommer du få information direkt till dig via Canvas.

Du behöver inte vänta på att det blir dags för din fakultet att aktivera MFA. Gör det gärna direkt enligt instruktionerna du hittar här i Studentportalen:

Aktivera MFA för Microsoft

Om du har frågor eller behöver hjälp, kontakta Servicecenter.

AV: MALIN BRINK